Melompat kedalam gerabak para band


Jumping on the band wagon merupakan label yang ditakuti oleh kebanyakan group group dewasa ini, kerana ia melibatkan dignity dan reputasi sesebuah group itu, terutamanya group group yang baru ditubuhkan. Matlamat dan tujuan sesebuah group itu tidak tertakluk pada satu perspektif semata mata, tetapi it depends on the intention of each and everyone of the individuals behind that particular group collectively.


Sesetengah group pada hari ini dikumpulkan oleh kapitalis kapitalis tertentu, untuk dijadikan medium mobilisatif atau exploitive tool untuk individu tertentu didalam industri ini, mengautkan keuntungan. Selalunya group group sebegini tidak bertahan lama kerana basis solidaritasnya sebegitu tipis dan as of a representation of an egg shell. You pull the wrong trigger or push the wrong button, it will, by itself, disbanded and destroyed. Ataupun, untuk menyelamatkan keadaan, selalunya anggotanya selalu bertukar ganti, kerana tiada kesesuaian atau of no chemistry. Apa yang paling penting didalam sesebuah group adalah ikatan. Dengan ikatan yang tertentu, sesebuah group itu boleh mempunyai empat atau lima orang kepala yang berlainan prinsip dan falsafah. Tanpanya, sesebuah group itu, boleh tersungkur dalam masa yang sangat singkat.

Ikatan ikatan ini boleh wujud dalam pelbagai bentuk seperti objektif, interest, experiance, mission atau of more personal value seperti, friendship. Kebanyakan group group yang dikumpulkan atau dibentuk oleh pihak pihak tertentu ini, selalunya akan cuba mencari keserasian selepas mereka digabungkan dan apabila mereka gagal membina satu chemistry yang konkrit mungkin didalam satu dua halaman yang penting, seperti hala tuju kumpulan atau konsep dan penampilan, secara tidak lansung kegagalan ini boleh menjadi that particular wrong trigger or button, seperti yang telah saya jelaskan diatas. Ini adalah kerana mereka dikumpulkan oleh pihak pihak yang God playing didalam industri, yang membuat pilihan bagi mereka, yang mengaturkan segala galanya untuk mereka, up to a point perhaps, mengawal takdir mereka didalam industri.

Bukan tidak ada group group yang ditubuhkan oleh pihak syarikat rakaman dan masih survive sehingga ke hari ini. Sebagai contoh lihat sahaja pada All4One, dimana Jamie, Delious, Tony dan Alfred bukanlah individu yang kenal mengenali sebelum tertubuhnya All4One, tetapi mereka masih kekal didalam industri walaupun sudah berumur sepuluh tahun. Ataupun lihat sahaja group group boyband yang dibentuk oleh produser lagenda Maurice Starr (New Edition, New Kids On The Block) seperti Backstreet Boys dan Nsync. Mereka masih kekal sehingga kehari ini dengan nama dan ahli yang sama malah mungkin boleh dijadikan contoh yang bagus sebagai group group yang memahami aliran resipi mainstream. Tetapi berlainan dengan senarionya diMalaysia. Salah satu faktor kenapa the above mentioned groups masih boleh bertahan dengan moniker dan ahli yang sama adalah faktor kejayaan mereka. Tetapi untuk satu industri yang masih jauh dari kematangan seperti malaysia, adakah itu risiko yang patut dijadikan sebagai satu matlamat?

Terdapat pula group group yang dikatakan sebagai those who jumped on the bandwagon atau terma pendeknya bandwagon bands. Band band bandwagon ini terdiri dari mereka mereka yang senang teruja dengan fenomena. Saya lebih senang menggelarkan group group atau individu individu ini sebagai poseurs atau trendies. Jika komuniti mula mengalami fenomena vocal group, maka setiap orang akan mengambil kesempatan to have, at least, a small chunk of the pie. Kumpulan kumpulan seperti ini juga selalunya tidak lama kerana excitement adalah sesuatu yang tidak akan kekal lama. Ia akan pudar dengan pudarnya fenomena yang dialami.

Excitement are not a good, and of no fundamental, reason to start a group since being in a group which generates on commitment would require more than just being excited. The lack of commitment is the most popular reason for group break ups. Ia merupakan penyebab terpenting dan dalam pada masa yang subsekuen merupakan kunci yang paling fundamental dalam, bukan sekadar pengformasian tetapi juga to maintain the continous existance of the group as well.

People jumped on the bandwagon because people are so easily excited about forming their own bands or group, without even paying attention to the basic fundamentals of the group. Kegagalan untuk memahami dan mengambil berat tentang asas asas atau essential elements yang diperlukan untuk menerushidupkan sesebuah formasi adalah sebab yang paling penting bila perihal komitment ditimbulkan. Namun sepertimana juga groups yang ditubuhkan oleh syarikat rakaman, terdapat juga bandwagon bands yang learned from their mistakes and excitement would possibly becomes a commitment. There is an underground saying about this which goes, everyone starts as a poseur. But usually this type of group would not last long.

Being in a group adalah sama seperti jika anda is in a love relationship with a boysfriend or a girlfriend. Ia memerlukan kesefahaman diantara satu sama, hormat menghormati, kejujuran dan keikhlasan, komitmen, toleransi, sense of belonging towards each other, love, trust dan kepercayaan dan yang paling penting sekali adalah sentiasa memprovok keupayaan sendiri untuk lebih bagus dan maju sebagai sebuah group atau band. If any one of these essential pillars in constructing a group, failed to be properly understood and attended, it can always be the wrong trigger or button in dismantling the group by destruction. So think about the reason, why are you forming your group before actually starts forming one.

Disindiketkan dari Benigns Vault 05

0 comments: