Mata Duitan?

Kadang kadang bila kita nak panggil seseorang performer untuk perform kat majlis kita, perlu sangatlah ambil tahu tentang effort yang telah digemblengkan oleh seseorang entertainer dalam merealisasikan satu performance yang mantap. Jadi kalau mereka mereka ini meminta bayaran yang setimpal, janganlah terlalu cepat untuk berfikiran negatif.

Ambil contoh Infinatez. setiap kali mendapat undangan show, paling kurang lima nam kali practice berjam jam. Meeting untuk pemilihan lagu aje dah makan masa kengkadang sampai satu malam, bertekak tentang lagu apa yang sesuai dan lagu apa yang sesuai. Selalunya bila meeting untuk song selection, kami akan list semua lagu lagu yang difikirkan sesuai untuk dibawa dalam majlis yang kami akan perform. Bila dah list down, memasing akan berdebatlah pros and cons setiap lagu tu. Pening kepala.

Kengkadang penganjur tak nampak apa yang seseorang entertainer tu buat disebalik tabir sebelum dia keluar mengadakan persembahan. Yang para organizer ni tahu, kumpulan yang takde buat album tak perlu ada quotation lansung bayarannya cacamarba. Salah tu. Kadang kadang bila kita nekad untuk mengestablishkan diri sebagai performer, setiap persembahan merupakan repertoire kita. Kumpul banyak banyak dan naikkan harga diri... err service charge tu. hehehe.

Certain certain performer kengkadang ada yang tak mintak sebab dia buat sebagai hobi. Tapi kena gak ingat yang ada certain certain orang (macam INF) buat benda ni sebagai sumber duit poket sampingan. Bayar jangan tak bayar. hehe.

3 comments:

Ana Shirin said...

I guess this will still happen if the organizers always get away with their crime... Sometimes, it just buta orang tawar hati... My cadangan, kita tuju-tujukan organizer yang jahat... hehehehehe

Albinaini said...

hehehe... tak nak. nanti kalau kita tuju tujukan diorang. sapa nak panggey untuk kami perform? ahaha

Ana Shirin said...

okay, kita jangan tuju-tujukan mereka... kita tinju-tinjukan jelah

*you may choose to ignore this comment because obviously i'm in the merepek mode*